Gedragsbeïnvloeding

Deze skill leert je hoe je een gewenst gedrag kunt ontwerpen. Tijdens de lessen zijn we in groepjes hiermee bezig geweest. Dit hebben we gedaan in verschillende stappen.


Workshop 1

De eerste les was een introductie les. We hebben informatie gekregen over de leerdoelen van deze skill en informatie over wat de opdracht inhoudt. Ook hebben we groepjes gemaakt en met ons groepje een bedrijf uitgekozen waarvoor wij een gewenst gedrag voor wilden ontwerpen, namelijk Starbucks. Voor het ontwerpen van het gewenst gedrag hebben we 7 stappen doorlopen. We zijn tijdens de eerste les met het groepje begonnen aan stap 1: het bepalen van het gewenste gedrag en stap 2: het onderzoeken van barrières, boosters en informatie behoeften.
Hieronder zijn deze stappen te zien.


Workshop 2

De tweede les hebben we ons meer verdiept in de theorie van gedragsbeïnvloeding. Dit is gedaan door middel van flipping the classroom, waarbij een aantal mensen van de klas gepresenteerd hebben. Daarna heeft de docent nog meet verdieping in de theorie gegeven. De rest van de les hebben we met ons groepje verder gewerkt aan stap 3: het verleiden richting de website en stap 4: het ontwerpen van de eerste babystep.
Hieronder zijn deze stappen te zien.


Workshop 3

In de derde les is er weer flipping the classroom gedaan en daarna nog meer verdieping gegeven in de theorie. De rest van de les hebben we besteed aan het maken van stap 5: het beschrijven van de babysteps, stap 6: het versterken van prompts en stap 7: het analyseren van motivatie.
Hieronder zijn deze stappen te zien.


Workshop 4

De laatste les is nog een keer gepresenteerd aan de hand van flipping the classroom. Voor de rest zijn we bezig geweest met het afronden van de stappen, het compleet maken van de babysteps en het maken en opnemen van de presentatie.
Hieronder zijn de babysteps en de uiteindelijke aangeleverde presentatie te zien.



Feedback van Joost

Super leuk onderwerp! Leuk hoe jullie inderdaad het gewenste gedrag proberen op te bouwen per stap. Er is een duidelijke structuur en iedere stap heeft een call-to-action om weer meegenomen te worden naar de volgende stap. Ik mis echter wel de stap voorafgaand aan stap 1. Jullie werken namelijk met een pushmelding maar heeft men hier niet de app voor nodig? Het was helemaal goed geweest wanneer jullie die eerste stap nog hadden verkleind.

Al met al was jullie inzet en aanwezigheid hartstikke goed en hebben jullie een leuk eindproduct opgeleverd.

Ik hoop dat jullie er iets van geleerd hebben en dit misschien in de toekomst tijdens een stage of tijdens je werk weer toe kunnen passen.


Reflectie

De reden dat ik voor deze skill heb gekozen is omdat ik graag meer wilde leren over de theorie van Gedragsbeïnvloeding en hoe het gedrag van mensen beïnvloedt kan worden. Tijdens de skill Gedragsbeïnvloeding heb ik meer geleerd over verschillende modellen die van te maken hebben met het beïnvloeden van het gedrag en hoe je die kunt toepassen. Ook heb ik geleerd welke stappen je moet nemen om tot een gewenst gedrag te komen. Ik vond het interessant om te denken over psychologische principes achter het gedrag van mensen. Dit kan later ook van pas komen bijvoorbeeld als je het koopgedrag van consumenten moet achterhalen. Met mijn groep hebben we een videopresentatie aangeleverd waarin in verschillende stappen wordt uitgelegd hoe we tot een ontworpen gedrag zijn gekomen voor het bedrijf Starbucks.

Ik wil de docent bedanken voor de fijne en leerzame lessen.